MENU

Alfa Romeo Giulietta

Model nale¿¹cy do ni¿szej klasy œredniej (segment C+), pozycjonowany w presti¿owej grupie premium. Jego produkcja rozpoczê³a siê w 2010 roku. Nastêpca Alfy Romeo 147. Pocz¹tkowo nowy kompakt w³oskiej marki mia³ nosiæ nazwê 149, póŸniej planowano nazwaæ go Milano, a¿ ostatecznie stanê³o na imieniu Giulietta, nawi¹zuj¹cym do s³ynnej serii Giulietta z lat 50-60 (oraz Giulietty Nuova z prze³omu lat 70-80). Samochód powsta³ na zmodyfikowanej p³ycie pod³ogowej Fiata Bravo (C-Evo). Stylistycznie spokrewniony jest z modelem 8C Competizione.Jak na Alfê przysta³o, Giulietta mo¿e pochwaliæ siê wyj¹tkowo atrakcyjnie wystylizowanym nadwoziem. Przód, z szeroko rozstawionymi reflektorami i charakterystycznymi wlotami powietrza, ju¿ na pierwszy rzut oka nawi¹zuje do modelu MiTo. Uwagê zwraca linia boczna, która za spraw¹ zwê¿aj¹cej siê ku ty³owi linii szyb i tylnych klamek „ukrytych” w s³upkach, przypomina auta typu coupe. Stylistyka nadwozia, której trudno odmówiæ atrakcyjnoœci, posz³a w parze z oryginalnie zaprojektowanym wnêtrzem. „Wisz¹ce” wskazówki zegarów czy prze³¹czniki w stylu retro umieszczone na konsoli œrodkowej œwiadcz¹ o sportowych aspiracjach Alfy, a takie detale jak aluminiowy dr¹¿ek zmiany biegów nadaj¹ ca³oœci wyj¹tkowy charakter. NieŸle prezentuje siê tak¿e jakoœæ wykoñczenia, choæ miejscami mo¿na dopatrzyæ siê materia³ów o ni¿szej jakoœci. Je¿eli chodzi o przestronnoœæ kabiny pasa¿erskiej, z przodu wygospodarowano naprawdê du¿o miejsca, ale za to z ty³u brakuje go nieco nad g³ow¹. Znacznie gorzej sprawa wygl¹da z mo¿liwoœciami przewozowymi – przeszkadza zarówno przeciêtna pojemnoœæ baga¿nika, jak i wysoki próg za³adunku oraz brak równej pod³ogi po z³o¿eniu kanapy. Minus nale¿y siê tak¿e schowkom umieszczonym we wnêtrzu (których jest po prostu za ma³o) oraz obs³udze radia (która okazuje siê niewygodna). „D.N.A.” – pod tym symbolem kryje siê w kompaktowej Alfie system reguluj¹cy pracê silnika, uk³adu kierowniczego, hamulców i kilku innych elementów, dostosowuj¹c ich ustawienia do aktualnych wymagañ kierowcy. Do wyboru mamy trzy tryby systemu – Normal przygotowany do spokojnej jazdy, Dynamic pozwalaj¹cy „wycisn¹æ” z auta „ostatnie poty” oraz All Weather zaprojektowany z myœl¹ o jeŸdzie po drogach o niskiej przyczepnoœci. Sam uk³ad jezdny zachêca do szybkiego pokonywania zakrêtów, ale nie najlepiej radzi sobie z dziurami. Pod wzglêdem cen, opisywanej Alfie znacznie bli¿ej do aut pokroju Volkswagena Golfa czy Opla Astry ni¿ Audi A3 czy BMW serii 1, co nie oznacza jednak, ¿e Giulietta jest tania. Przyzwoicie wygl¹da wyposa¿enie standardowe (obejmuj¹ce m.in. 6 airbagów, klimatyzacjê, system D.N.A. i uk³ad start-stop), choæ takie elementy jak elektrycznie regulowane szyby tylne powinny byæ w serii. Atutem modelu jest wysoki poziom bezpieczeñstwa – Giulietta zdoby³a 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.

Jak wybraæ silnik

A¿ chce siê to powiedzieæ – kunszt technologii. Kiedyœ Alfa b³yszcza³a produkuj¹c nietypowe motory typu Bokser, a teraz idzie za mod¹ i z ma³ych jednostek wyciska ostatnie poty. Benzynowe 1.4l ma tylko 120KM, ale dziêki do³adowaniu moment obrotowy wynosi ponad 200Nm i po prostu go czuæ – setka w 9.4s zupe³nie wystarczy. Ma³o? Wariant 170-konny zejdzie poni¿ej 8 sekund! To zabawne ale flagowy motor ma… 1.8l. Moc? 235KM! Genialnie wchodzi na obroty i w fotel wciska tak, ¿e a¿ siê robi niedobrze – a to „tylko” wóz kompaktowy. Diesle brzmi¹ nieco skromniej – 1.6l ma 105KM i jest najnudniejsz¹ jednostk¹ w gamie. Mimo to spokojnym kierowcom na co dzieñ powinien siê spodobaæ. Wiêkszy motor ma ju¿ 2.0l i 170KM – jego elastycznoœæ jest œwietna, a 320Nm momentu obrotowego sprawia takie wra¿enie, jakby auto nic nie wa¿y³o. Niestety – nie brzmi jak motor benzynowy.